Takže dnes sme si opätovne vypočuli ódy na nesmrteľné zásluhy expertky najsociálnejšej, samozrejme v jej vlastnom, arogantnom podaní. Nebolo by na tom nič čudné, veď nakoniec to bola jej hlavná pracovná náplň, popisovať javy a súvislosti presne v duchu socialistického realizmu a hľadať logiku tam, kde sa nijako nedala nájsť. A ani 40 rokov skúsenosti nestačilo...
Avšak doba sa mení. Nastupujú drzí, mladí, nevzdelanci, ktorí ničomu nerozumejú, poniektorí majú len také obyčajné, stredoškolské vzdelanie a už idú poučovať, objavovať nedostatky, rušiť podozrivé kšefty, navrhovať riešenia a pritom, čuduj sa svete, experti takmer vesmírneho rozmeru sú nepotrební... Fuj, také niečo...
Rétorika, sprevádzajúca zakladanie a význam sociálnych podnikov sa len tak hemžila brilantnými posudkami celej plejády sociálnych expertov a expertiek, ktorí sa rozplývali nad geniálnosťou myšlienky, až sa človek pristihol pri úvahe, že keby žil Alfréd Nobel, neviem, neviem.
Ale, chyba lávky, vysokoškolské vzdelanie je už staré, socialistické poučky sa zmenili na normálne riešenia a ani 40 rokov expertných skúsenosti strávených pri náročnej práci „na formovaní sociálnej, pracovnej legislatívy“, na kontrolu a kočírovanie sociálneho nezmyslu nestačí, tak postupne treba rétoriku meniť. Nie naraz, postupne, glorioly sa nič nemôže dotknúť. Predsa by sa mohlo stať, že niektorí aj nemusia pochopiť a to by bolo treba obhajovať neobhájiteľné. A aby bol obrat dokonaný, čierne bolo biele, tak si poprieme nos medzi očami. Čo na tom, že normálnym ľuďom sa rozum zastaví a tým útlocitnejším môže zdvihnúť žalúdok; my sociálni to myslíme tak dobre, že vy, antisociálni netvory tomu rozumieť nikdy nemôžete.
Arogancia a pohŕdavý spôsob vyjadrovania sociálnej expertky je dobrým znakom. Lucia Nicholsonová a jej tým trafili totiž do čierneho. Je len škoda, že ten primitivizmus, klientelizmus a neschopnosť našej expertky s vysokoškolským vzdelaním pochopiť trojčlenku, nezaplatí expertka so 40 ročnými skúsenosťami sama, ale my všetci.
Nie som si istý, že či by aj snaha Joža Mihála o prípadné doučenie trojčlenky u expertky padla na úrodnú pôdu, ono totiž aj napriek tomu, že ide o základnú matematiku, logické uvažovanie je potrebné nielen u učiteľa, ale predovšetkým u žiaka.